قرمزی چشم
چشم و بینایی

راه‌های رفع قرمزی چشم

قرمزی چشم چگونه درمان می‌شود؟

درمان‌های خانگی اغلب می‌توانند به رفع قرمزی چشم کمک کنند. (همچنین به عنوان ورم ملتحمه شناخته می‌شود.) بیشتر قرمزی چشم در طی یکی دو هفته به خودی خود از بین می‌رود. با استفاده از روش‌های درمانی شرح داده شده در زیر می‌توانید آن زمان را راحت‌تر کنید.

بعضی اوقات برای قرمزی چشم باید به پزشک مراجعه کنید. این به نوع قرمزی چشم و میزان بد بودن آن بستگی دارد.

در موارد زیر فوراً به چشم پزشک خود مراجعه کنید

  1. احساس درد یا مشکل در دیدن
  2. حساس بودن چشم به نور
  3. علائم به مدت یک هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد یا در حال بدتر شدن باشد.
  4. چشم چرک یا مخاط زیادی تولید کند
  5. علائم دیگری از عفونت مانند تب یا احساس درد
  6. قرمزی چشم دلیل عمده غیبت در مدرسه است و می‌تواند به سرعت در مدارس گسترش یابد.

کاری که می‌توانید در خانه برای قرمزی چشم انجام دهید

  • استفاده از لنزهای تماسی را متوقف کنید. وقتی به استفاده از مخاطبین خود بازگشتید ، از یک جفت جدید استفاده کنید.
  • لنزهای تماسی قدیمی احتمالاً آلوده شده و در صورت استفاده مجدد از آنها ممکن است چشم مجدد به مشکل بخورد.
  • از آرایش چشم خودداری کنید. لوازم آرایش چشم قدیمی خود را دور بیندازید و لوازم آرایش جدیدی تهیه کنید.

داروهای خانگی قرمزی چشم باکتریایی و ویروسی

اگر یک یا هر دو چشم قرمز و ناراحت کننده باشد، می‌تواند قرمزی چشم آلرژیک، قرمزی چشم ویروسی یا قرمزی چشم باکتریایی باشد. گاهی اوقات به راحتی می‌توان فهمید که چه نوع قرمزی چشم دارید و در بعضی مواقع فقط یک پزشک می‌تواند علت این مشکل را تشخیص دهد.

قرمزی چشم ویروسی مانند سرماخوردگی چشم است. هیچ درمانی برای ویروس وجود ندارد و معمولاً فقط باید اجازه دهید خود به خود بهبود یابد. قرمزی چشم ویروسی باید در طی یک یا دو هفته بدون درمان از بین برود.

قرمزی چشم باکتریایی معمولاً مخاط یا چرک بیشتری نسبت به قرمزی چشم ویروسی یا آلرژیک تولید می‌کند. قرمزی چشم باکتریایی با آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک قابل درمان است.

راه‌های کاهش علائم قرمزی چشم باکتریایی یا ویروسی

  • ایبوپروفن یا مسکن دیگر بدون نسخه را مصرف کنید.
  • از قطره‌های چشم روان کننده بدون نسخه (اشک مصنوعی) استفاده کنید.
  • برای چند دقیقه از کمپرس گرم استفاده کنید.

تهیه کمپرس گرم خانگی. یک پارچه دستشویی تمیز را در آب گرم خیس کنید و سپس آن را بیرون بکشید تا چکه نداشته باشد. پارچه مرطوب را روی چشمان خود بگذارید و آن را در جای خود بگذارید تا خنک شود. این کار را چند بار در روز تکرار کنید، یا هر زمان که راحت است. هر بار از دستشویی تمیز استفاده کنید تا عفونت را گسترش ندهید.

درمان‌های خانگی قرمزی چشم آلرژیک

اگر ورم ملتحمه ناشی از آلرژی باشد، قطع منبع آلرژی مهم است. قرمزی چشم آلرژیک تا زمانی که با هر چیزی که باعث ایجاد آن شده تماس داشته باشید ادامه خواهد داشت.

قرمزی چشم آلرژیک مسری نیست. هنوز می‌توانید با التهاب ملتحمه آلرژیک به محل کار یا مدرسه بروید و هیچ کس دیگری به آن مبتلا نخواهد شد.

راه‌های کاهش علائم قرمزی چشم آلرژیک

  • از داروها یا قطره‌های چشم آلرژی استفاده کنید.
  • برای چند دقیقه یک دستمال خنک و مرطوب روی چشم خود قرار دهید.
  • از قطره‌های چشم روان کننده بدون نسخه (اشک مصنوعی) استفاده کنید.

رفع قرمزی چشم

از هر نوع قرمزی چشم که هستید، مانند ویزین از قطره‌های کاهش دهنده قرمزی چشم استفاده نکنید. در صورت ابتلا به عفونت، ممکن است این نوع قطره‌های چشمی بسیار ناخوشایند باشد. همچنین می‌توانند علائم را بدتر کنند.

قرمزی چشم ویروسی و باکتریایی می‌تواند خیلی راحت پخش شود، به راحتی سرماخوردگی. اگر فقط در یک چشم خود عفونت دارید، مراقب باشید آن را به چشم دیگر منتقل نکنید. همچنین مراقب باشید که عفونت را در جمع منتشر نکنید.

چگونه از پخش قرمزی چشم خودداری کنیم

  1. رعایت بهداشت اولیه برای جلوگیری از سرایت عفونت به افراد دیگر یا چشم دیگر کافی است.
  2. هر روز رو بالشتی و ملحفه را عوض کنید.
  3. هر روز از یک حوله تازه استفاده کنید.
  4. دستان خود را مرتباً بشویید، به خصوص پس از لمس چشم‌ها.
  5. لنزهای تماسی خود را تا زمانی که چشمان شما به حالت عادی برگردند استفاده نکنید.

شیر مادر برای رفع قرمزی چشم

وبلاگ‌ها و پست‌های رسانه‌های اجتماعی گاهی اوقات توصیه می‌کنند که شیر مادر در رفع قرمزی چشم، درون چشم او قرار داده شود.

هیچ علمی پشتیبانی از استفاده از شیر مادر برای چشم صورتی را پشتیبانی نمی‌کند و می‌تواند مضرتر از مفید باشد. عفونت چشم در کودکان خردسال می‌تواند بسیار جدی باشد. مراجعه به پزشک را به تعویق نیندازید و فقط به درمان‌های خانگی اعتماد نکنید.

وبلاگ نویسان که شیر مادر را برای قرمزی چشم توصیه می‌کنند می‌گویند مواد موجود در شیر مادر می‌تواند عفونت را درمان کرده و التهاب را تسکین دهد. اما یکی از معدود مطالعاتی که آیا شیر مادر می‌تواند با عفونت‌ها مقابله کند، نه تنها نشان داد که شایع‌ترین دلایل قرمزی چشم را درمان نمی‌کند بلکه شیر مادر باکتری‌های جدیدی را به چشم وارد می‌کند.

برای این مطالعه ، شیر از 23 مادر سالم در بیمارستان سانفرانسیسکو جمع آوری شد. این شیر برای تأثیر آن بر روی دلایل شایع قرمزی چشم آزمایش شد و همچنین برای یافتن باکتری‌های موجود در شیر کشت داده شد. شیر مادر تأثیر کمی بر روی چند نوع باکتری داشت، اما تقریباً به اندازه آنتی بیوتیک‌ها موثر نبود. و باکتری‌هایی که از قبل در شیر مادر بودند می‌توانند باعث عفونت‌های جدی چشم دیگری شوند.

توصیه‌های بد زیادی در مورد قرمزی چشم در اینترنت وجود دارد. هرگز چیزی را که مورد تأیید پزشک نباشد در چشم خود نگذارید عصاره‌های گیاهی استریل نیستند و می‌توانند شرایط چشم را بسیار بدتر کنند.

سرخک و چشم صورتی

از آنجا که سرخک در بین کودکان واکسینه نشده بازگشت دارد، لازم است بدانید که قرمزی چشم می‌تواند یکی از علائم سرخک باشد. قرمزی چشم می‌تواند قبل از بثورات سرخک یا همزمان ظاهر شود.

اگر کودک واکسن سرخک زده باشد پس ملتحمه سرخک بسیار بعید است.

توجه داشته باشید که انواع دیگر قرمزی چشم نیز می‌تواند باعث تب شود، به ویژه در کودکان. بنابراین تب خفیف یا تب به خودی خود لزوماً نشانه سرخک نیست.

آیا کودک به نور منظم و محیط داخلی حساس است؟ حساسیت به نور به احتمال زیاد نشانه قرمزی چشم مربوط به سرخک است. حساسیت به نور داخل منزل همیشه نشانه‌ای از یک بیماری جدی چشم است، که معمولاً باعث آسیب دیدگی قرنیه می‌شود.

در این مواقع بهتر است به یک چشم پزشک مراجعه کنید.
اگر فکر می‌کنید ممکن است قرمزی چشم مربوط به سرخک داشته باشید، بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، سرخک می‌تواند به قرنیه، شبکیه یا عصب بینایی آسیب برساند و منجر به کاهش بینایی یا کوری شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصولات و تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی می توانید به سایت آرشیدا طب و یا اینستاگرام مجموعه مراجعه فرمایید.

نظر خود را بیان کنید :